“In Ik Vertrek volgen we Nederlanders die op het punt staan te emigreren” Ik kan de stem van Edwin Diergaarde wel dromen, wanneer hij als de voice-over van dit programma, weer een nieuw emigratieverhaal aankondigt. We kennen de afleveringen inmiddels uit ons hoofd. De Boerkampjes die geëmigreerd zijn naar het dorpje Montefiore dell’ Aso in het zuiden van Le Marche, hebben we wel 3 keer gezien alsmede alle follow-ups van dit gezin. Op de Little Italy beurs in de Westergasfabriek hadden zij zelfs een stand waar wij als echte fans even konden praten met Alwin en Bionda. Maar we zijn zeker niet de enige die zo’n trouwe kijker zijn van het programma. Alwin vertrouwde ons toe, dat mede dankzij het programma hun safaritenten al bijna zijn volgeboekt tot en met het zomerseizoen van 2019.
Dat Le Marche een populair gebied is om naar te emigreren blijkt wel uit alle andere Nederlandse stellen in Ik Vertrek die ook verhuisden hier naar toe. Bijvoorbeeld Jeroen Bults en Marleen Tijdeman die bouwden aan hun villa Numoviv in het dorpje Gualdo en recent nog de familie Tammenga met camping Sempreverde in de buurt van Pergola. En zo zijn er vast nog ontzettend veel Nederlanders, die net als hen, hun boeltje hebben gepakt en zijn verhuisd naar Le Marche.
De rode draad in “Ik Vertrek” is eigenlijk altijd dezelfde: de aflevering begint met een huilende moeder of een vader die het allemaal maar niks vindt dat hij zijn kleinkinderen niet meer iedere week kan zien. Dan volgt het vertrek, toeterende auto’s en de reis naar Italië (of een ander warm land). Het harde werken, omdat het opknappen van de bijna gerestaureerde boerderij toch iets meer werk blijkt dan verwacht. Na al het zuur komt dan uiteindelijk het zoet, de woning is opgeknapt, de eerste gasten zijn geweest en eigenlijk is het boven verwachting goed gegaan.
Ik denk ook dat ik niet de enige ben die na zo’n aflevering denkt, wat goed dat zij deze stap genomen hebben. En ik ben er van overtuigd, dat je van veel dingen (of het nu een bed en breakfast is of iets anders) een succes kan maken in het buitenland. Omdat het van jezelf is, en je door hard werken en telkens bijsturen en aanpassen, uiteindelijk iets aanbiedt waar gasten echt behoefte aan hebben. Daarnaast is er ook gewoon altijd vraag naar een leuke nieuwe vakantielocatie, bijvoorbeeld in zo’n fijn gebied als Le Marche.